WorkAholism | Este sau nu drumul greșit către succes?

Scriu acest articol de pe terasa hotelului, după ce tocmai am terminat de lucrat la un proiect. Sunt în concediu de patru zile, iar acesta este cel de-al doilea proiect pe care îl termin. Și cu asta cred că am definit termenul de „workaholism”.

Iar acum să trecem la lucrurile serioase.

pexels.com

Ce este, de fapt, dependența de muncă?

Dependența de muncă, numită și „workaholism” reprezintă o problemă absolut reală de sănătate la nivel mental. Da, chiar există această problemă de sănătate.

Precum orice altă dependență, dependența de muncă reprezintă dificultatea sau incapacitatea de a te opri din această activitate. De cele mai multe ori, aceasta provine dintr-o nevoie compulsivă de a atinge un anumit statut, un anumit nivel de succes sau din nevoia de a scăpa de stresul emoțional.

Specialiștii în psihologie consideră faptul că dependența în muncă reprezintă, mai exact, o manifestare a unor probleme emoționale și psihologice subiacente.

Dependența de muncă reprezintă o dependență de proces. O dependență de proces reprezintă o dependență de anumite comportamente sau procese ce modifică starea de spirit și chimia la nivelul creierului.” (Mălina Mancas, pe sfaturimedicale.ro)

Această dependență de muncă își face prezența cel mai frecvent la persoanele ce prezintă o nevoie foarte puternică de perfecțiune sau care prezintă un nivel scăzut al stimei de sine de sine, aceasta din urmă determinând persoanele în cauză să creadă că dacă vor munci mai mult, vor primi mai multă încredere din partea persoanelor din jur.

Nu se cunosc cu exactitate cauzele apariției dependenței de muncă, dar specialiștii enumeră o serie de factori care favorizează dezvoltarea acestei dependențe, precum:

  • modul în care persoanele în cauză au fost crescute;
  • învățare socială, situație în care, de exemplu, un elev care a fost lăudat pentru temele suplimentare efectuate acasă poate asocia munca excesivă cu un feedback pozitiv;
  • tulburări de personalitate;
  • lipsa încrederii în sine;
  • tulburări obsesiv – compulsive;
  • folosirea procesului de muncă excesivă pentru evitarea durerii emoționale.

Cum se manifestă dependența de muncă?

Bineînțeles, dependența de muncă se poate manifesta în mod diferit de la persoană la persoană. În schimb, cele mai comune semne și simptome sunt următoarele:

  • persoană mereu pe fugă / mereu ocupată;
  • nevoia de a controla;
  • perfecționism;
  • dificultăți de relaționare;
  • iritabilitate;
  • stres, burnout;
  • auto – neglijare.
pexels.com

Care sunt efectele negative ale dependenței de muncă?

Precum orice altă dependență sau patologie asemănătoare, dependența de muncă prezintă anumite efecte negative asupra coprului și a sănătății acestuia. Cele mai frecvente efecte sunt:

  • stare permanentă de nemulțumire la locul de muncă;
  • simptomatologie depresivă;
  • anxietate crescută;
  • crize de furie;
  • oboseală și / sau dureri de cap, simptome asociate stresului.

Cum rezolvăm problema dependenței de muncă?

Conștientizarea și acceptarea situației

Primul pas spre vindecare este acceptarea. Orice comportament de negare a semnelor și simptomelor sau a atenționărilor pe care le primim de la cei din jur nu reprezintă decât o amânare a procesului de găsire a soluțiilor.

Conștientizarea aspectelor care au declanșat dependența de muncă

Un pas foarte important către vindecare este reprezentat de identificare motivelor pentru care s-a ajuns la dependența de muncă. Cu alte cuvinte, este necesară o analiză a ceea ce s-a întâmplat în viața noastră înainte de instalarea dependenței.

Remedierea factorilor declanșatori

Odată ce ne concentrăm pe remedierea motivelor identificate anterior, nevoia de a ne cufunda în lucru va scădea. De asemenea, este important de știut faptul că există specialiști în psihologie care pot ajuta în rezolvarea acestei dependențe.

Tu te-ai confruntat vreodată cu dependența în muncă? Dacă da, cum ai rezolvat această problemă?

Experiența ta poate ajuta și alte persoane care trec printr-o situație asemănătoare, așa că nu ezita să o împărtășești cu noi în secțiunea de comentarii.

Dacă îți place și ți se pare util acest articol, poți da un Like și un Share să îl vadă și alte persoane!

Nu te mai rețin decât un minut!

Introdu adresa ta de e-mail în căsuța de mai jos pentru a afla primul noutățile care apar pe blog.

Un gând despre “WorkAholism | Este sau nu drumul greșit către succes?

  1. Pingback: #Gânduri | Când și cum am învățat să spun „NU” – Andreea Romaniuc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s